sebab lu bersih, sebab lu gua hapdet belog berhabuk ni

assalamualaikum.

syuhh! syuhh! *halau habuk*. ohhkay. aku siriuz ni. aku tau aku masih bawah umur. eh! bawah umur? rasanya tak kot. sebab aku sudah tamat alam persekolahan. emm. seperti sedia maklum, sebelum bersih 3.0 berlangsung, sudah gamak cerita kisah mahasiswa berhimpun bukan? argh! okay, gua jeles siapa yang dapat pergi. gua memang nak mansuh PTPTN ni. memang lah, ramai cakap " tau pinjam tau pulang bro " kan kan? gua tak kisah kalau macam tu. gua cuma nak berapa jumlah gua pinjam, jumlah tu jugak gua nak bayar. pekejadah nak bagi bunga bagai? carik cara lain lah bro~ dah2. kembali kepada bersih. ada sebab kenapa aku nekad nak turun padang kali ni. 

  • tengok kebenaran, rasai pengalaman.
kebenaran, kebenaran apa? kebenaran media cetak media elektronik ler.  sebelum ni aku tengok, aku dengar belah sini cakap cenggini, belah sana cakap cenggana. eh! paham kan? okay, bila aku turun, aku lalui, aku rasai, aku nampak dengan mata kepala aku sendiri, aku rasa puas! nak nangis pun ada. :') dan aku geram bila aku tengok BULETIN UTAMA TV3 haa~ ada ke patot cakap tak ramai yang hadir? buta ke apa wartawan yang bagi info tu? udah udah ler bagi berita palsu. aku dah muak. sebab tv kau, kau dan kau! otak rakyat malaysia tak berkembang. nasib baik ada ihsan youtube kan. semacam mana pun kau tipu, dah takley dah. hahahahaha :D

  • dari pergi konsert, baik aku pergi sini 
alhamdulillah, keluarga aku, mak ayah aku besarkan aku dengan sebaiknya. mak ayah aku tak galakkan aku pergi konsert ke apa ke. mak ayah aku hanto aku nuntut ilmu agama. alhamdulillah. nak kata aku sempurna tu taklah kan. sebab takdek manusia yang sempurna pun. aku buat dosa, kau pun ada buat dosa. aku ada terbaca satu komen ni " buat apa nak pergi, campur laki perempuan, ikut sangat budaya barat " kata seseorang. okay, mey sini aku nak cakap.  ni pendapat aku. konsert anjuran belah sana tu kau tak bising? maksiat sana sini kau tak bising? tetiba perhimpunan ni kau nak bising?!! melalak lalak, joget atas pentas kau tak cakap apa? berarak , duduk tak buat pape, itu kau nak bising?!!  aku ada kat sana. aku ada kat tempat kejadian. dan ini aku terharu dorang respek each other. kau caya aku jalan sorang kat sana. caya tak? mesti tak caya en? pecaya lah. sebab aku dah berpecah dengan ayah aku. dalam perarakan tu, segala macam aku dapat. dorang saling bantu membantu! hormat menghormati! ini baru cerita 1 malaysia bro. tengah aku jalan sensorang, ada kakak ni tarik. pegang erat tangan aku. " kita jalan bersama ye, kat depan sana bahaya " aku senyum. pastu dah sesak2 aku terlepas pegangan tu. aku nak jalan kedepan, tapi ada uncle2 and pakcik2 yang berehat seketika. uncle tu cakap " mau jalan eh? dia kebelakang sedikit. nahh jalan. sambil tersenyum " aku tunduk sambil ucap thankyou uncle. :) aku jalan2 lagi aku terdengar orang belakang cakap " kau jalan perlahan sikit, depan kita ni perempuan " see see? lepaih aku dengar aku pun ketepi sikit. almaklumlah, semangak orang membara ni memang nak jalan laju. so aku bagi peluang dorang jalan depan. bila asap pemedih mata dah dilepaskan kan belah depan, tempat aku tak kena ag. aku masih tak pergi. sebab dalam hati aku cakap " aku takkan pergi. SAVE MALAYSIA! " aku duduk tepi, tengah duduk sorang2 ada sekumpulan orang cina dok sebelah aku. dia cakap " adik takmau lari ka? " aku pun angkat muka sambil geleng. " kita kena bersih dulu lo baru pergi " kata dia sambil senyum. tetiba asap dah sampai tempat aku. per! memang pedih weyh. memang pedih. dia pegang tangan aku " mali kita lali sama2. cepat! " aku ikut dorang lari. mata aku memang dah takley bukak. dia hulur aku garam " nah sapu " aku jeling sikit plastik garam yang dia pegang. aishemen! tulisan cina je semua. aku pun geleng. maybe dia perasan, dia cakap " takot tak halal? sekejap tunggu sini ya, i pergi amik garam dekat itu pakcik " sambil tunjuk seorang pakcik. dia siap bawah plastik tu bagi kat aku. memang aku kecewa! kecewa sebab moment tu aku tak dapat tangkap gambar! waktu kejadian tak banyak gambar yang aku amik! memang payah nak amik. sesak gila manusia! video banyak lah. haha :D 

  • nak tengok perangai polis yang sebenar
dari dulu ayah aku pesan kat anak2 dia. jangan kahwin dengan polis atau seangkatan dengannya. kalau dah jodoh takley halang lah kan. tapi kalau bole elak, elakkan. kikiki :P tiap kali ayah aku cakap cenggitu mesti aku gelak. aku cakap dalam hati, benci sungguh ayah dekat polis ni. hihi :D so, bersih ni lah aku nak tengok. aku rasa semacam tak puas hati. punyalah plen dah bagus. nak DUDUK kat dataran merdeka. DUDUK je pun. bukan buat apa. tetiba suruh tukar lokasi. kau ni dah kenapa? sebab dataran tu tempat laungan " merdeka merdeka merdeka? " sebab ni? laahai, entah pape fikiran kau kan. emm emm. sebelum aku langkah keluar untuk pergi, dalam hati aku betulkan niat. aku tarik napas. lepas. tarik. lepas. memang banyak polis, muka semua takley belah. aku senyum bukan nak senyum balik. takpe, aku dapat pahala sedekah. kikiki :P kami tak buat apa pun. berarak je. takdek senjata takdek apa. kalau betul kau jaga keamanan kau just jaga dan tengok serta awasi. ish! aku rasakan bagi jea berhimpun kat dataran merdeka tu. ada suruh g stadium shah alam apa semua? orang kami ramai! tak macam orang kau. orang kau memang muat ah kat dalam stadium tu. lol~ semua porak peranda sebab kau! asap je ke kau mampu baling? sebab kau kecot kan? meyh sini lah dekat2. rakyat dah bangkit! zalimnya laahai kau ni. kesian kan. ish2. cuma jalankan tugas ye bang? tugas menzalimi orang? aku baru nak respek polis kalau polis bagi kerjasama, dan boleh lah aku pertahankan korang bila ayah aku cakap burok pasal korang. tapi, camne aku nak pertahankan, dah apa yang ayah aku cakap tu memang betul. bukti aku dah nampak depan mata. aih, sorry lah. sebab kau! kau! dan kau! aku tak suka semua polis. >,< dan dalam perjalanan aku balik jalan kaki menuju kereta, ada pulak polis terapik ni carik pasal! dah lah aku tengah polak kena asap kan, dia cakap apa tau " syukur nikmat sikit " sambil senyum sinis. aku cakap ah " astaghfirullah al azim " . memang aku syukur dengan apa yang malaysia capai sekarang ni. tapi bersyukur aku hanya pada Allah. bukan pada kerajaan kau. aku sayang Malaysia. dan sebab tu aku nak SAVE isik malaysia. maksiat berleluasa, budak2 dah makin terok, ilmu agama dah dihilangkan sikit demi sikit, konsert merata2, baju dedah sana dedah sini, aku taknak tanggung dosa. KAMI DAHAGAKAN ILMU AGAMA! 

  • aku nak bersama orang2 yang terpelajar
okay, aku ada baca dekat pesbuk, cakap " siapa join bersih, memang bodoh " alololo :P aku tengok balik bukan calang2 orang tu. A samad tu bodoh ke? tak silap aku SASTERAWAN NEGARA tu weyh! kesian kesian. haha :D minda semua tak terbukak lah korang. tengok berita buletin utama tv3 suku tu. pasai tu jadik macam tu. aku respek cina, otak minda dorang memang terbuka. cuba cerita kat dorang yang ROSMAH ada cincin mahai, mula lah dorang bisik2 sesama dorang. kalau cerita kat melayu, hahaha :D muka biasa je. muka takdek perasaan. hahahaha :D  taktau duit tu datang dari mana. kadang2 kesian jugak kat bangsa aku haa. melayu ni takot nak berubah. takot sangat nak buat perubahan. emm emm. di takuk lama jelahh kita. :/

dah, ni je yang aku mampu kongsi. kang banyak2 kang tak pepasal aku kena tangkap ke apa ke kan. aku tulis kat sini pun sebab aku nak catat yang 280412 ni tarikh keramat bagi aku. mula2 aku sampai sana, bulu roma aku meremang. mata aku mula berair. dan tanpa sedar aku menangis. menangis sebab terlalu gembira. subhanallah. " ramainya, ayah " . ayah aku pelok sambil cakap alhamdulillah. semoga Allah melindungi kita semua. aku senyum. kami tak disogok, tak diberi makanan percuma. kami datang dengan rela hati.

haa beb, yang pasal polis langgo pendemo tu. ini cerita sebenar. korang TEKAN SINI. jangan tengok sebelah pihak je bro. lu masuk join kami sekejap, lu ada kat tempat kami sekejap, lu rasai, baru lu bole bising. ni taktau pape terus hentam pendemo. tengoklah tv3 suku tuuu~ yang polis sebuk naik kereta jalan kat situ pasal apa? laahai, saje nak buat kecoh , nak ganggu. dah tau ramai orang, takyah ah naik dan lalu kat situ. entah pape.


ni baru jalan setengah haa~

ni dah jalan jauh, muka dah minyak. ><

ni gambar amik dengan henfon. gambar dan video banyak dalam kamera. dan USB aku, kakak aku bawak perlis. memang sedih lah kan. tapi banyak je yang post kan gambar nye? hihi :P

MEMANG SIKIT ORANG PUN YANG PERGI KAN. ><

waktu aku semayang kat masjid negara pun hati rasa sayu. tenang. subhanallah. ramainya orang. haiya haiya bil jihad!

KATA BUKAN SEKADAR KATA :)

No comments: